UGC sopimuspohja

UGC-sopimus eli sopimus käyttäjän tuottamasta sisällöstä (”User-Generated Content” sopimus), löydät sen juristin laatimana täältä!

Osta tästä

229,90  sis. alvLisää ostoskoriin

UGC sopimus

Etsitkö sopimusta UGC sisällöntuotantoon? Olet oikeassa paikassa. Löydät UGC sopimuspohjan täältä!

Sopimuspohjamme on

  • edullinen ja heti saatavilla,
  • muokattava ja helppokäyttöinen,
  • juristin laatima.

Mitä UGC ja käyttäjän tuottama sisältö on?

UGC -sopimus (User-Generated Content) eli käyttäjän tuottamaa sisältöä koskeva sopimus määrittelee ehdot, joiden mukaisesti yritys tai brändi voi käyttää käyttäjien (kuten asiakkaiden tai seuraajien) luomaa sisältöä. Sopimuksella sovitaan myös sisällöntuotosta.

UGC-sopimuksen tekeminen on tärkeää, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät velvoitteensa ja esimerkiksi tietävät mitä oikeuksia toiselle luovutetaan.

Hyvä sopimus suojaa molempia osapuolia riskeiltä ja taklaa mahdolliset riitaisuudet, joiden setviminen tulee aina kalliiksi.

Mikä UGC sopimus on?

UGC -sopimus (User-Generated Content) eli käyttäjän tuottamaa sisältöä koskeva sopimus määrittelee ehdot, joiden mukaisesti yritys tai brändi voi käyttää käyttäjien (kuten asiakkaiden tai seuraajien) luomaa sisältöä. Sopimuksella sovitaan myös sisällöntuotosta.

UGC-sopimuksen tekeminen on tärkeää, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät velvoitteensa ja esimerkiksi tietävät mitä oikeuksia toiselle luovutetaan.

Hyvä sopimus suojaa molempia osapuolia riskeiltä ja taklaa mahdolliset riitaisuudet, joiden setviminen tulee aina kalliiksi.

Osta tästä

229,90  sis. alvLisää ostoskoriin

Millainen UGC sopimuksemme on?

Lakiverkkokauppamme UGC sopimus on:

  • selkeä ja simppeli, mutta juridisilta ehdoiltaan kattava ja molemmat osapuolet turvaava
  • helppokäyttöinen ja kevyt tapa sopia vaikuttajamarkkinoinnista
  • muokattava (pitkäikäinen ja kulloiseenkin tilanteeseen sopiva)
  • vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatima
  • laadittu siitä näkökulmasta, millä ehdoin brändilähettilyydestä yleensä sovitaan

Mitä saan, jos tilaan UGC sopimuksen?

Lakiverkkokauppamme UGC sopimuspohjan tilaamalla saat:

  1. Täytettävän Tilausvahvistuksen, johon kirjataan ja täytetään yhteistyöstä ja sisällöntuotannosta sovitut seikat
    • Muokattava, pitkäikäinen ja word -muodossa
  2. Yleiset Ehdot, jotka liitetään Tilausvahvistukseen  
    • Ei muokattavat ja pdf -muodossa
    • Sisältää ehdot, joita yleensä sovelletaan käyttäjien tuottamaan sisältöön.
  3. Ohjeet sopimuksen käyttöön

Tämä on suosituin ja helpoin tapa sopia UGC markkinoinnista.

Kaipaatko jonkun muun muotoista sopimusta tai haluatko suoraan sinulle räätälöidyn sopimuksen? Klikkaa tänne ja ota meihin yhteyttä, olisimme mieluusti avuksi!

Osta tästä

229,90  sis. alvLisää ostoskoriin

Mitä UGC sopimus sisältää?

Sopimuksessa on tärkeää sopia seuraavista asioista, jotka sisältyvät myös tätä kautta tilattavaan sopimukseen:

1. Osapuolten tiedot

  • Yrityksen ja käyttäjän/sisällöntuottajan tiedot ja yhteystiedot.

2. Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet

  • Mitä kampanjalla tai yhteistyöllä tavoitellaan (esim. brändin näkyvyys, myynnin edistäminen).
  • Sopimuksessa on huomioitava myös, vastaako käyttäjä esim. lopputuloksesta tai myynneistä ja vaikuttaako ne esim. maksettavaan korvaukseen.

3. Sisällöntuotanto ja julkaisukanavat

  • Kuvaus siitä, millaista sisältöä käyttäjän tulee tuottaa (esim. Instagram-postaukset, videot, blogit).
  • Kanavat, joissa sisältö julkaistaan (esim. Instagram, TikTok, YouTube) ja sisältöjen määrä ja aikataulu.
  • Huom! Näistä voi määrätä myös briefillä. Tässä tapauksessa briiffi täytyy sitoa osaksi sopimusta tai yleisiä ehtoja.

4. Millaista sisällön pitää olla

  • Pitääkö olla originaalia ja vain yritystä varten luotua sisältöä? Saako vaikuttaja käyttää materiaalia muualla tai myydä sitä myös muille?
  • Tulisiko olla hyvän tavan mukaista tai määrätä, ettei se saa loukata yritystä tai kolmansia?
  • Tulisiko sisällön olla vaikuttajan itsensä omistamaa (esim. jos käytetty valokuvaajaa tai muita henkilöitä, vaikuttajaa velvoitetaan siihen, että omistusoikeudet siirtyneet hänelle)

5. Korvaus

  • Vaikuttajan palkkio tai muu vastike (raha, tuotteet, palvelut).
  • Maksuaikataulu ja maksuehdot.
  • Verot (vastuu ja ilmoitusvelvollisuus).

6. Kaupallisen yhteistyön merkitseminen

  • Käyttäjän velvollisuus noudattaa kuluttajansuojalain ja markkinointilainsäädännön määräyksiä (esim. ”kaupallinen yhteistyö” -merkintä).
  • Tämän ehdon lisäksi on tärkeää, että yritys ohjeistaa siitä, miten markkinoinnista saadaan lainmukaista. Muuten yritys vastaa lainvastaisesta markkinoinnista. Lue lisää täältä!

7. Immateriaalioikeudet

  • Kuka omistaa luodun sisällön oikeudet: jäävätkö ne käyttäjälle vai siirtyvätkö ne yritykselle? Onko yrityksellä vain re-postaus oikeudet? Mikäli oikeudet siirtyvät yritykselle, millä ehdoin ja missä laajuudessa (missä kanavissa yrityksellä on oikeus käyttää sisältöä ja saako se esim muunnella sisältöä haluamallaan tavalla)

8. Salassapito

  • Käyttäjän velvollisuus pitää luottamuksellisina kampanjaan ja muihin liikesalaisuuksiin liittyvät tiedot (esim. tulevat tuotteet, strategiat).

9. Kilpailukielto

  • Onko käyttäjä velvollinen pidättäytymään yhteistyöstä kilpailijoiden tai esim. suorien kilpailijoiden kanssa sopimuksen aikana?
  • Entä voiko käyttäjä julkaista muita mainoksia samana päivänä?

10. Sopimusrikkomukset ja seuraamukset

  • Mitä tapahtuu, jos sopimuksen ehtoja rikotaan? Esim. käyttäjä ei tuota sovittuja sisältöjä tai yritys ei maksa sovittua korvausta ajoissa.

11. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

  • Yhteistyön kesto (esim. kertakampanja vai jatkuva yhteistyö)
  • Milloin osapuolet vapautuvat sopimusvelvoitteista ja jääkö jotkut ehdot voimaan?
  • Irtisanomisehdot ja tilanteet, joissa sopimus voidaan purkaa, esim. toiselle aiheutuvat mainehaitta, jonka takia yhteistyötä ei haluta toteuttaa

12. Lainsäädännön ja muiden oikeuksien noudattaminen

  • Maininta siitä, että molempien osapuolten on noudatettava voimassa olevia lakeja, kuten kuluttajansuoja- ja tekijänoikeuslakia sekä kunnioittettava muiden oikeuksia (esim. muiden yksityisyys)

13. Riitatilanteiden ratkaiseminen

  • Missä riidat ratkaistaan (esim. suomalainen tuomioistuin vai välimiesmenettely).

Jäitkö kaipaamaan lisätietoa siitä, mitä UGC sopimukseen pitää laittaa tai miksi se kannattaa tilata juristin laatimana? Lue lisätietoa täältä!

Osta tästä

229,90  sis. alvLisää ostoskoriin

Miksi valita tämä sopimus?

Helppokäyttöinen sopimus

Tämä sopimusmuoto on helppokäyttöinen ja kevyt tapa sopia yhteistyöstä molemmille osapuolille.

Virallinen ja ammattimainen sopimus

Vaikuttajamarkkinointi on markkinointia siinä missä muukin markkinointi, joten siitäkin on sovittava virallisesti. Juristin laatima sopimus turvaa oikeutesi sekä taklaa oikeudelliset- ja maineriskit.

Haluat itse muokattavan sopimuksen

Sopimuspohja on pitkäikäinen ja mukautuu aina kulloiseenkin tarpeeseen. Jos haluat suoraan sinulle räätälöidyn sopimuksen, ota meihin yhteyttä täältä!

Asiantuntijan laatima sopimus

Vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatima sopimus ottaa huomioon kaikki kirjaukset, jotka takaavat onnistuneen yhteistyön molemmille osapuolille.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimukset tätä kautta todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Iso suositus, jos haluat, että asiat on selitetty selkokielellä!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Tehtiin yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen tätä!”

Ollaan oltu tosi tyytyväisiä tähän palveluun!”

”Oli pidetty huoli, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.